1. FoodData Central [Internet]. Usda.gov. 2019. Available from:
https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171705/nutrients2. Thompson SV, Bailey MA, Taylor AM, Kaczmarek JL, Mysonhimer AR, Edwards CG, et al. Avocado Consumption Alters Gastrointestinal Bacteria Abundance and Microbial Metabolite Concentrations among Adults with Overweight or Obesity: A Randomized Controlled Trial. The Journal of Nutrition [Internet]. 2020 Aug 17;151(4):753–62. Available from:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8030699/4. 1.Johnson N, Johnson CR, Thavarajah P, Kumar S, Thavarajah D. The roles and potential of lentil prebiotic carbohydrates in human and plant health. PLANTS, PEOPLE, PLANET. 2020 Mar 22;2(4):310–9.
5. Siva N, Thavarajah P, Kumar S, Thavarajah D. Variability in Prebiotic Carbohydrates in Different Market Classes of Chickpea, Common Bean, and Lentil Collected From the American Local Market. Frontiers in Nutrition [Internet]. 2019 Apr 3;6:38. Available from:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6462997/7. Sánchez-Tapia M, Hernández-Velázquez I, Pichardo-Ontiveros E, Granados-Portillo O, Gálvez A, R Tovar A, et al. Consumption of Cooked Black Beans Stimulates a Cluster of Some Clostridia Class Bacteria Decreasing Inflammatory Response and Improving Insulin Sensitivity. Nutrients. 2020 Apr 23;12(4):1182.
9. Korczak R, Kocher M, Swanson KS. Effects of oats on gastrointestinal health as assessed by in vitro, animal, and human studies. Nutrition Reviews. 2019 Oct 22;
13. Myhrstad MCW, Tunsjø H, Charnock C, Telle-Hansen VH. Dietary Fiber, Gut Microbiota, and Metabolic Regulation—Current Status in Human Randomized Trials. Nutrients [Internet]. 2020 Mar 23;12(3):859. Available from:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146107/15. Liu Z, Lin X, Huang G, Zhang W, Rao P, Ni L. Prebiotic effects of almonds and almond skins on intestinal microbiota in healthy adult humans. Anaerobe. 2014 Apr;26:1–6.
16. Zhang N, Huang X, Zeng Y, Wu X, Peng X. Study on prebiotic effectiveness of neutral garlic fructan in vitro. Food Science and Human Wellness. 2013 Sep;2(3-4):119–23.
17. Le Bastard Q, Chapelet G, Javaudin F, Lepelletier D, Batard E, Montassier E. The effects of inulin on gut microbial composition: a systematic review of evidence from human studies. European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases. 2019 Nov 9;39(3):403–13.
18. Tandon D, Haque MM, Gote M, Jain M, Bhaduri A, Dubey AK, et al. A prospective randomized, double-blind, placebo-controlled, dose-response relationship study to investigate efficacy of f ructo- o ligo s accharides (FOS) on human gut microflora. Scientific Reports [Internet]. 2019 Apr 2;9(1):5473. Available from:
https://www.nature.com/articles/s41598-019-41837-3#Abs119. Gurwara S, Dai A, Ajami NJ, Graham DY, White DL, Chen L, et al. Alcohol use alters the colonic mucosa–associated gut microbiota in humans. Nutrition Research. 2020 Nov;83:119–28.
20. Engen PA, Green SJ, Voigt RM, Forsyth CB, Keshavarzian A. The Gastrointestinal Microbiome: Alcohol Effects on the Composition of Intestinal Microbiota. Alcohol Research: Current Reviews [Internet]. 2015;37(2):223–36. Available from:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26695747/23. Shil A, Chichger H. Artificial Sweeteners Negatively Regulate Pathogenic Characteristics of Two Model Gut Bacteria, E. coli and E. faecalis. International Journal of Molecular Sciences [Internet]. 2021 Jan 1;22(10):5228. Available from:
https://www.mdpi.com/1422-0067/22/10/5228/htm24. Dimidi, E., Cox, S., Rossi, M., & Whelan, K. (2019). Fermented Foods: Definitions and Characteristics, Impact on the Gut Microbiota and Effects on Gastrointestinal Health and Disease. Nutrients, 11. https://doi.org/10.3390/nu11081806
25. Marco, M., Sanders, M., Gänzle, M., Arrieta, M., Cotter, P., De Vuyst, L., Hill, C., Holzapfel, W., Lebeer, S., Merenstein, D., Reid, G., Wolfe, B., & Hutkins, R. (2021). The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on fermented foods. Nature Reviews. Gastroenterology & Hepatology, 18, 196 - 208.
https://doi.org/10.1038/s41575-020-00390-526. Mukherjee, A., Farsi, D. N., Garcia-Gutierrez, E., Akan, E., Millan, J. A. S., Angelovski, L., Bintsis, T., Gérard, A., Güley, Z., Kabakcı, S., Kahala, M., Merabti, R., Pavli, F., Salvetti, E., Karagözlü, C., Bağlam, N., Hyseni, B., Bavaro, S., Papadimitriou, K., . . . Mojsova, S. (2025). Impact of fermented foods consumption on gastrointestinal wellbeing in healthy adults: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Nutrition, 12.
https://doi.org/10.3389/fnut.2025.166888927. Hafeez SH, Khalid A, Ahmed S, Umrani F, Qureshi AK, Ahmed K, et al. Fermented pickles improve gut microbiota and immune profile in women in a community trial in rural Pakistan. Scientific Reports [Internet]. 2025 Oct 3 [cited 2026 Aug 11];15(1). Available from:
https://www.nature.com/articles/s41598-025-17721-8